Sunday, September 11, 2011

چند سوال مهم و بنیادین از مجتبی واحدی؛ پیرامون کنگره ملی

 


مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی که برای برگزاری یک تور سخنرانی در کشورهای مختلف اروپا به پاریس آمده است از رایزنیهایی برای تشکیل یک کنگرۀ ملی به منظور مقابله با جمهوری اسلامی خبر داد.

همه میدونیم که اینکار بهترین نتیجه رو ولو در کوتاه مدت بر جای خواهد گذاشت و موفقیت این حرکت، در نهایت موجب به رسمیت شناختن جنبش سبز از طرف مقامات سیاسی خواهد شد!
این رسمیت یافتن جنبش سبز نه فقط بعنوان جنبشی مردمی، بلکه بعنوان حزبی ده ها میلیونی برای طرحی عملیاتی در مورد سرنوشت دموکراسی در ایران است.
تشکیل این کنگره، در بهترین حالت زمینه ساز تاسیس شورای انتقالی و پایه گذار دولت انتقالی خواهد بود.البته این فقط یک چشم اندازه و باید در عمل اونو محقق کرد!
اما چند سوال و چند نکته رو باید از آقای واحدی بپرسم:
1- آیا مبنای تشکیل کنگره، مذاکره با همه گروههای ملتزم به حقوق بشر است، یا ممیزی هایی برای گروهها در نظر گرفته خواهد شد؟
اگر پاسختون آری هست، لطفن راجع به اون خطوط قرمز توضیح بدید!

2- از اونجایی که لفظ کنگره برای ما کمی نا شناخته هست، لطفن راجع به بافت این گروه توضیح بفرمایید؟ به بیان دیگه آیا این کنگره همون انجمن احزاب هست؟ اساسنامه خواهد داشت؟ آیا ممکنست اساسنامه ی کنگره ی یاد شده، به نوعی پیش نویس قانون اساسی حکومت آینده ی ایران باشد؟؟؟

3- آیا احزاب مورد مذاکره، ابتدا این اطمینان را میدهند که در مسیر نفی دیکتاتوری(اساس جمهوری اسلامی) و مبارزات بی خشونت، گام بردارند؟

4- آیا خط مشی سیاسی این کنگره، در چارچوب بیانیه های مهندس موسوی است، یا رویکرد کنگره ورای آن بیانیه هاست؟

5-  این کنگره چه قصد و هدفی دارد؟
یعنی فعالیتهای این کنگره در موضع گیری و تبلیغات خلاصه می شود، یا قصد کنگره آنست که بعنوان مجموعه ای از احزاب اپوزیسیون، نماینده ی رسمی از طرف جنبش سبز و بعنوان مسئول مذاکره با قدرتهای بین المللی قرار گیرد؟

6- آیا  قابلیت آنرا خواهد داشت، که بصورت نماینده ای تاثیرگذار در معادلات سیاسی داخلی و خارجی، در ایران ، به ایفای نقش بپردازه؟(مثلن سرمایه های بلوکه شده ایران در دنیا رو آزاد کنه و اون رو برای مردم ایران و جنبش سبز مصرف کنه؛ یا حقوق ملیمون رو احیا کنه؟ و ...)

7- راه ارتباطی این کنگره با مردم ایران چیست؟
بعبارت دیگر، این کنگره چه راهکارهایی رو برای شنیدن صدای مردم، و پاسخ دادن به اون تدارک میبینه؟
باقی سوالات رو هم دوستان مطرح کنند تا آقای واحدی عزیز در مصاحبه یا به هر طریقی که صلاح میدونن، پاسخ بدن!

هرچند بالاترین به عنوان پرچ دار خبر رسانی آزاد در جنبش سبز، میتونه باز هم با ایشون مصاحبه ی مبسوطی رو ترتیب بده؛
ما منتظریم!




2 comments:

  1. این کنگره آیا ظرفیت این را دارد که همه ی کشورهای دموکراتیک جهان آنرا به رسمیت بشناسند همچنان که کمیته ی رهبری لیبی را به رسمیت شناختند؟

    ReplyDelete
  2. همه سوالازو خودت پرسیدی... مسخرمون کردی؟
    لاقل میزاشتی دوتاشو ما بگیم.
    دمت غیژ..خیلی خوب بود

    ReplyDelete